Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Lisa Castaño Rosario - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Lisa Castaño Rosario - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

12 Maart 2014 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Hoi iedereen,

De laatste paar weken heb ik niks meer geschreven omdat ik zo onwijs veel heb gedaan. Ik ben in 2 weken met Natasja (me nicht die me kwam opzoeken) van noord naar zuid Vietnam gereist en ben daarna zelf nog net wat meer zuidelijk gegaan om Vietnam af te sluiten op een geweldig eiland.

Hieronder de laatste paar weken samengevat:



Hanoi: (kamer nummer: 101)

Het begon allemaal in het noordelijke Hanoi waar ik Natasja van het vliegveld ophaalde. Het was even zoeken want de bus had me bij vertrek afgezet maar uiteindelijk vonden we elkaar, Het was super leuk haar weer te zien!

De eerste avond heb ik haar samen met een vriend van mij door Hanoi meegenomen. Ik was ondertussen al een hele poos in Hanoi geweest en wist dus precies de leuke plekken om te laten zien en het de streetfood tentjes met het lekkerste Vietnamese eten. We hadden een leuke eerste avond!


Nimh Binh:

De tweede dag deden we een tour naar Nimh binh waar we eerst 2 tempels bezochten en daarna met een roeibootje door Tam Coc gingen (een Vietnamese jongen roeide onze boot voort met zijn voeten). Tam Coc is een soort rotsformatie, we gingen door water met aangrenzende rijstvelden en hele mooie rotsen.

Die avond namen we de nachttrein vanuit Nimh binh. Toen ik en Natas de nachttrein binnen stapte waren we verbeisterd; het was krap en klein en er sliep een man in Natas haar bed. Maar het bed werd verschoond en we hebben uiteindelijk best lekker geslapen, we lagen het eerste uur echter alleen maar in het deuk omdat het zo bizar was.



Phong Nha: (kamer nummer 202)

Phong Nha is een national park met enorm mooie grotten. De eerste dag dat ik en natas aankwamen hebben we eerst uitgerust en zijn we daarna met de fiets door het dorpje bij Phong Nha gegaan. Het was erg leuk, we reden langs huizen en elk kind die we tegen kwamen riep hallo. 1 x hielde ze zelfs de fietsen tegen en sprongen ze achterop, ze wilde meerijden haha. De eerste avond was erg gezellig, we kwamen wat mensen tegen die ik nog uit Hanoi kende en dronken een biertje met ze.

De tweede dag in Phong Nha deden we een dagtour. We gingen naar de paradijscave; Een hele grote hoge grot die bijna helemaal wit was van binnen. Ook gingen we naar de darkcave; Dit was een donkere grot, we moesten met een helm met een lichtje er op door de grot heen lopen. We liepen door een hele kleine gang en het werd steeds modderiger. Uiteindelijk stonden we tot onze knieen in de modder en werden er moddergevechten gehouden. Na de modder gang kwamen we in een deel van de grot waar water was. We zwommen door de grot en deden ons lichten uit. Toen zagen we de uitgang (als je geen eigen licht heb zie je opeens het daglicht naar binnen vallen), zwemmend kwamen we de grot uit.

De laatste dag in Phong Nha gingen we met een boot door de Phong Nha cave een prachtig mooie grot! Misschien wel de mooiste die ik ooit heb gezien. Na de grot fietste we we samen met JP (een jongen die we met de dagtocht hebben leren kennen) naar een afgelegen restaurant om kip te eten die dan terplekke voor je geslacht werd (super vers). Helaas hadden we geen tijd meer voor de kip (we moesten een taxi halen en de bereiding duurde erg lang). Toch is het een leuke ervaring geweest omdat de tocht naar het restaurant erg bijzonder was. Lastige paden door het platteland, een bepaalt moment moesten we zelfs met de fiets aan de hand door een rivier. Die avond namen de trein naar Hue.


Hue: (kamer nummer: 303)

In Hue aangekomen werd Natasja ziek. De eerste dag lag ze ziek op bed en ben ik met JP naar verschillende tombes gegaan. Dit was erg leuk JP is een fotograaf en leerde me het een en ander over foto's nemen.

De tweede dag was Natas beter en gingen we achterop bij Laurens, Remi en de vicking (3 vrienden waar we in Phong Nha een biertje mee hadden gedronken) op de moter de tombes bezoeken. De eerste tombe had ik nog niet gezien hij was echt prachtig. Het indrukwekkenst vond ik dat de tombes zo oud zijn dat de natuur weer langzaam plaats neemt. Zo groeide er bomen door een stenen trap en kwamen er roze bloementjes over de stenen van de ruine heen. In de avond werd ik een beetje ziekig en heb ik op bed gelegen. De vrienden van ons vonden het zo rot dat we allebij ziek waren geweest en kwamen als troost in ons hotel kamer jammen. Zo zaten er opeen 7 man op ons kleine hotelkamer muziek te maken. Erg gezellig!


Hoi Ann: (kamer nummer: 404)

De volgende dag vertrokken we met de bus naar Hoi Ann. We kwamen aan en we waren zo blij!! Hitte, zon!! De laatste dagen hadden we geen mooi weer gehad maar hoe zuidelijker je gaat hoe mooier het is. We moesten wel met onze zware backpacks door de zon banjeren om een hotel te zoeken, maar we waren erg blij met de zon. We vonden een perfecte kamer en kwamen bij met een heerlijke fruitsmootie. Die dag bestelde we een jurk die voor ons met de hand werd gemaakt (onze maten werden opgemeten en we konden zelf het materiaal uitzoeken). In de avond aten we seafood aan het strand; vis en garnalen. Ook probeerde we de Vietnamese manier van moterrijden uit. Onze vrienden met de moter (dit keer 4, ook Max) gingen met ze 4e op een moter! Vietnamese heb ik zelfs met ze 5e gezien. Ook vervoeren ze met de motor de gekste dingen zoals een varken of 15 kippen.

Dag 2 gingen we in de ochtend naar My Son. Dit zijn ruines van prachtige oude tempels die helaas heel erg gebombadeerd en verwoest zijn door de Amerikanen. Van alle tempel groepen (A,B,C,D,E,F,G) Waren er maar 2 waar nog wat van over was. De mooiste groep A was totaal met de grond gelijk gemaakt, niks meer van over. De tempels waren honderde jaren oud (sommige ouder dan het jaar 1000) en gebouwd met technieken die we nu niet meer kunnen. Ze zijn dus erg lastig te restureren, helaas. Erg mooi en indrukwekkend! In de avond zijn Natas en ik heerlijk meer dan 3 uur lang in een spa geweest. We hebben een uur een hotstone massage gedaan, een hairwash en facewash, een manicure en pedicure en ons wenkbrouwen laten epuleren. Allemaal voor minder dan 30 euro. mmmm heerlijk relax.

De laaste dag Hoi Ann zijn we naar het strand geweest, lekker genieten op ons ligstoel; zon, seafood en een drankje, heerlijk! Na het strand gingen we de jurken ophalen, ik was er niet blij mee en heb hem niet genomen maar die van Natas was geweldig erg leuk! Na de jurken hebben we heerlijk gegeten. We hebben Hoi Ann afgesloten met een avond op het strand met een kampvuur, een drankje en een gitaar... genieten...



Dalat:

Dalat is een stad in de bergen van Vietnam, het ligt landinwaards en naast een national park. In Dalat hebben we een easyridingtour gedaan, dit houd in dat we bij onze tourguides op de achterkant van hun moter door Dalat en omgeving zijn gereden. We zijn naar een koffieplantage geweest waar we weaselkoffie hebben geprobeerd (de koffiebonen worden aan wezels gevoerd, deze poepen ze uit en dit schijnt de smaak te verbeteren), de koffie was heerlijk dus schijnbaar werk het! We zijn naar een krekelfarm geweest waar we krekels hebben gegeten. Ik had ze net nog levend zien rondspringen en vond het idee zo vies! Maar na samen met Natas tot 3 te hebben geteld heb ik er toch een geproeft. De smaak was niet vies maar het idee maakte het niet erg lekker. Ook zijn we naar een zeide fabriek geweest waar we zagen hoe zeide werd gewonnen uit de cocon van de zeide rups. Ik heb echte zeide gekocht om kussens van te maken. We proefte de zeide rups en deze was veschrikkelijk vies (zacht en korrelig van binnen, bah). Ook gingen we naar een waterval waar we in de straal konden douchen, heerlijk verkoelend. Al met al was het een hele leuke dag waarin we erg veel hebben gezien en gedaan. Die avond lekker gegeten in Dalat met onze vriend Max en nog eventjes geslapen want die nacht namen we de nachtbus naar Ho Chi Minh City.



Ho Chi Minh City (Saigon):

De busrit naar Ho Chi Minh City was verschrikkelijk want Natas was ziek (iets verkeerds gegeten). De volgende dag hebben we dus heel rustig aangedaan, geslapen en gechilled op de hotelkamer. Die avond hebben we heerlijk Indish gegeten.

Toen was helaas Natasja's laatste dag aangebroken.. In de ochtend deden we een tour naar de tunnels die werden gebruikt om in te verschuilen door de Vietnamese in de oorlog. We durfte er alleen beide niet in want het was er erg smal en klein. Die middag hebben we ons laatste maal samen gegeten en daarna vertrok Natas in de taxi. Ik had het even moeilijk want we hebben een geweldige 2 weken gehad! Erg leuk dat je kwam Natas!!

De volgende dag ging ik naar het oorlogsmuseum. Dit was erg interresant en intens er waren allemaal foto's van de Vietnamoorlog. Die middag lekker sushi gelunched. Die avond kwam Max aan in Ho Chi Minh City dus hebben we gezellig samen met een Nederlander Sam wat gegeten en gedronken.


Mekong Delta:

De volgende dag vertrok ik met een tour voor 3 dagen naar de Mekong delta. Dit was niet een bijzondere tour helaas, erg veel in de bus. Maar de Mekong delta had een speciale sfeer en het was leuk er met een boot doorheen te varen, soms leek het net een soort jungle en er waren allemaal huizen op palen.


Phu Quoc:

Terug gekomen in Ho Chi Minh City van de Mekong Delta tour namen ik en Max een vlucht naar Phu Quoc! De komende dagen waren geweldig! Phu Quoc is een droom: prachtige stranden en super heerlijk en goedkoop seafood. De stranden waren wit, de zee blauw, en er waren overal palmen met kokosnoten.. een droom.. We aten vis van de bbq voor niet meer dan 5 euro per stuk; red snapper, tonijn, barracuda. We aten garnalen en inktvis.. Ik heb zeeegel geproeft een een heel groot schelpdier. Er waren dagen dat ik vis ontbeet, lunchde en als avond eten at.. Het hostel was super gezellig (iedereen zat buiten op chillstoelen) en iedereen was ongelofelijk vriendelijk.

De eerste dag ben ik samen met Max over het eiland gereden met een moter (ik achterop geen zorgen). We kamen langs prachtige stranden heerlijk eten en een stukje geschiedenis. Een gevangenis die in de oorlog door de Amerikanen was gebruikt. Het was verschrikkelijk om te zien, ze hadden namelijk de situatie nagemaakt met poppen. Maar het was erg interresant. De conditie van de gevangenen was verschrikkelijk. Op de terugweg raakte we verdwaald maar gelukkig konden we uiteindlijk onze weg vinden.

De tweede dag gingen we op een boot om het eiland heen om te snorkelen en op de boot te relaxen in de zon. Het was erg gezellig op de boot (we sprongen ook van het dek). Het snorkelen was prachtig ik zag hele scholen met vissen groot en klein en allemaal kleuren. Op een bepaald moment werd ik zelfs omzingeld door een school (ze cirkelde rondjes om me heen).

De derde dag heb ik heerlijk op het strand gerelaxed. Die avond gingen we met een groepje nachtzwemmen. Toen ontdekte we iets geweldigs.. Er waren allemaal lichtjes in het water. In het water was heeel erg veel plankton en ze gaven licht als je ze aanraakte (een soort vuurvliegjes) echt prachtig. Als je met je hand door het water ging kwamen er allemaal lichtjes vanaf en ze zaten zelfs op je lichaam.... betoverend..

Dag 4 was me laatste eiland dag. Met een goepje gingen we weer met een moter het eiland rond, dit keer de andere kant op. Het was geweldig, we maakte en kleine wandeling door de jungle en kwamen bij een prachtig strand. Die avond was mijn afscheid maal. We bestelde 3 grote vissen op de bbq en dronken gezellig een biertje. De kleine Vietnamese restauranteigenaar was een heel grappig en aardig mannetje en kwam voor ons gistaar spelen. Het was een erg leuke laatste avond.




Cambodja

Ondertussen heb ik net me 2e dag Cambodja er op zitten (ik ben in Kampot). Ik heb vandaag een leuke tour gedaan door Cambodja met de toek toek (een karretje voorgetrokken met een motor). Cambodja is een erg mooi land en weer anders dan Vietnam. De Cambodjanen zijn erg aardige mensen, tot nu toe is echt iedereen hier vriendelijk. Morgen vertrek ik weer naar een ander eiland, dit keer in Cambodja!:)


Sorry voor mijn veel te lange tekst:P Hopelijk was het leuk om te lezen:)



  • 12 Maart 2014 - 15:39

    Shewanie:

    Ohh veel avonturen girl!! Echt heel leuk! Wat jammer dat je jurk niet mooi was geworden zeg, gelukkig kon je m gewoon afstaan en niet kopen, anders was het ook nog zonde!
    Wat waren jullie veel ziek :(? Komt dat allemaal door het eten? Of is het meer voorkomend daar :O?
    Ik ben jaloers op je lichtjes in de zee ervaring, wauw! In mn hoofd ziet het er echt heel magisch uit! Supervet!!
    En nu alweer in Cambodja! Ben benieuwd wat je daarvan vind! Ik ken t nog niet zo goed, dus ik ben benieuwd naar jou avonturen daar!
    Ik mis jou al! Haha, be safe, en veel plezier!!!

  • 12 Maart 2014 - 17:19

    Monique:

    Liesss het klinkt echt geweldig wat je alllemaal meemaakt! Erg leuk om juist al je verhalen te lezen! Die stranden prachtig. Dreams for me but for you reality! Enjoy girl! Deze mooie ervaring pikt niemand je meer af! xxxx

  • 12 Maart 2014 - 17:43

    Corry:

    Hoi Lisa,

    Wij hebben het verhaal over de eerste 2 weken natuurlijk ook van Natasja gehoord. Buiten dat ze een paar keer niet lekker was heeft ze volgens ons een geweldige tijd gehad en veel leuke dingen samen met jou gedaan.
    Het andere deel van je reisverslag klinkt ook super leuk.
    We denken dat je veel mooie herinneringen zult hebben aan Vietnam.

    Veel succes en plezier bij de volgende etappe.

    Groetjes,
    Corry en Miguel

  • 12 Maart 2014 - 17:45

    Marian:

    Hoi lisa.
    Leuk hoor al die verhalen! Ik zie bij je vader en moeder ook telkens de foto's. Het ziet er geweldig uit allemaal! (Behalve de vissen die je allemaal eet, bluh!!!!)
    Nou, ik ben benieuwd wat je weer allemaal gaat meemaken in Cambodja. Veel plezier en groetjes van ons allemaal.

  • 12 Maart 2014 - 18:38

    Pa:

    Hoi Lisa,

    Wat een verhalen zeg!! Wat maak jij fantastische dingen mee, Ervaringen waar je de rest van je leven over kan vertellen. Prachtig!!. We worden natuurlijk via Whatsapp al heel goed op de hoogte gehouden maar het is super leuk om het hier nogmaals door te lezen. Telkens als je iets of een plaats whatsapp zoeken wij dit via Google op en zo beleven wij ook een beetje jouw avonturen. Ook de foto's die je regelmatig whatsapp zijn prachtig. Vietnam is echt een paradijs op aarde. Ik hoop dat je in Cambodja, Laos en Thailand net zo mooie avonturen meemaakt.

    Nog bedankt voor de (uitgepoepte) koffie die je met Natasja hebt meegestuurd. Ferrán en ik hebben het geproefd, is best lekker maar wel een raar idee.

    Geniet ervan en heeeeeel veeeel kusjes van Pa, Ma, Denise en Ferrán.

    PS: Ferrán herken je straks niet terug, hij blijft maar groeien!! Heeft mij al ingehaald.

  • 13 Maart 2014 - 00:16

    Luisa:

    Hoi Lisa, wat leuk om te lezen dat je super mooi dingen meemaakt,
    fijn dat je zo veel geniet, ik hoop dat je blijft genieten.
    Veel liefs van tita Luisa.

  • 14 Maart 2014 - 00:52

    Lisbeth:

    Jeetje Lisa wat maak je een ongeloofelijk mooie tijd mee. Je verhalen zijn leuk om te lezen en ''mee te beleven'' Fijne tijd in Cambodja en geniet,liefs Lisbeth X

  • 14 Maart 2014 - 21:02

    Natasja:

    Heeyy Lies! wat super leuk om na te lezen, we hebben echt twee onvergetelijke weken meegemaakt samen en ik vond t onwijs leuk om twee weken van je reis mee te mogen maken :) thanks meis voor de gezelligheid en alle goede zorgen toen ik ziek was ;) genietse nog de komende maanden maar dat komt vast wel goed! dikke knuffel X

  • 15 Maart 2014 - 00:24

    Els:

    Leuk om te lezen. Lisa
    Dank je wel voor je verhalen. Voor ons ook een beetje meegenieten :-)


  • 18 Maart 2014 - 14:32

    Christa:

    Hoi Lisa ,
    Ik had site van je moeder gehad en net gelezen.
    Meid wat een heerlijke tijd heb jij , dat pakken ze je nooit meer af.
    Nog heel veel plezier en mooie dingen bezoeken en daarna een fotoboek voor het leven.
    X Christa

  • 31 Maart 2014 - 16:15

    Demelza:

    Hey Lisa,

    wat een mooie, stoere verhalen en foto's zeg!
    Prachtige omgevingen met geweldige natuur, gaaf hoor!
    Heel veel reisplezier nog de komende maanden! Ik lees je verhalen met veel plezier, krijg er echt een goed beeld bij... :-)

    -x- Demelza.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Lisa

Actief sinds 28 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1331
Totaal aantal bezoekers 11437

Voorgaande reizen:

11 Maart 2015 - 11 Maart 2016

Nieuw Zeeland

24 Januari 2014 - 24 Juni 2014

Backpacken in Azie

Landen bezocht: