Noord Eiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Lisa Castaño Rosario - WaarBenJij.nu Noord Eiland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Lisa Castaño Rosario - WaarBenJij.nu

Noord Eiland

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Napier

Hi iedereen,

De eerste maand reizen is achter de rug. De tijd is heel snel gegaan en ik heb veel geweldige dingen gedaan. Vanuit Wellington (zuiden van het noordeiland) zijn we via de westcoast noordelijk gereden. Onze eerste stop was de Taranaki area. Hier was een klein plaatsje Statfort, waar een heel gaaf museum, een dorpje van vroeger was nagebouwd/bewaard. De huisjes van vroeger waren van heel Nieuw Zeeland hier naartoe verplaatst. Dit was erg interessant om te zien want de huisjes en de inrichting was precies zoals het vroeger was, ze hadden een politiebureau, een ziekenhuis, een smit enz.

Na Taranaki reden we via de Forgotten world highway richting Taupo. De Forgotten world highway was een de idiale route voor een kleine roadtour. Het uitzicht was prachtig en we reden door oude handgemaakte tunnels en kleine verlaten dorpjes. In een van de dorpjes (waar nu nog maar 12 mensen wonen) hadden ze zichzelf lang geleden onafhankelijk verklaard. Ik heb een stempel in mijn paspoort van dit plekje haha. Aan het eind van de Forgotten world highway vonden we een prachtig meertje. Het was zonnig en het was er schitterend dus we bleven hier een poosje, Vinny probeerde te vissen haha.

Ons volgende stop was het national park Tongariro. Hier deden we een great walk. Er zijn 8 great walks in NZ, dit zijn de mooiste/populairste wandelingen door NZ. Het is meestal 3 tot 4 dagen wandelen. Je neemt een grote backpack mee en slaapt de nachten in hutten. De Great walk in Tongariro was een loop om een volkaan heen. De volkaan is wereld beroemd, jullie kennen hem mischien als Mt Doom! Terwijl we door het vulkaanisch landschap van Mordor liepen (stoom kwam overal uit de grond) zagen we prachtige vulkaan toppen, the red crater, velblouwen meertjes en prachtige landschappen.

Next was Taupo, een stad naast een gigantish meer wat jaren geleden is ontstaan door een volkaanuitbarsting (de Romijnen konden vanuit Europa zien dat er wat verschrikkelijks was gebeurt aan de andere kant van de wereld). We gingen naar een vulkaanisch gebied, Oerakei, en I love it! Het is zo vreemd en prachtig. Het is echt alsof je in een andere wereld bent er is stoom overal, er is kokende modder en het landschap heeft de gekste kleuren. Het ruikt er zelfs anders, somige mensen haten de lucht maar ik vind het eigenlijk wel lekker ruiken. In Taupo deden we ook een kleine 2,5 uur cruise over het meer naar een Maori rotscarving.

Hierna reden we naar waitamo caves. We bezogden 3 grotten en op een andere manier waren ze alle 3 heel mooi. De eerste was een grot met heel veel glowworms (kleine wormpjes die lichtgeven, net een sterre hemel in een grot), met een boot gingen we door de grot en bekeken we de prachtige kleine lichtjes. De 2e en de 3e grot waren mooiere grotten maar zonder of minder glowworms. De 3e was mijn favoriet, duizende staligtieten en staligmieten, zo indrukwekkend.
Wat we ook deden in dit gebied was caving. Het is lastig uit te leggen wat dit is, het is te vergelijken met canyoning maar dan in een grot. We begonnen met een honder meter abseil naar de ingang van de grot in een valley genoemd the lost world. Daarna gingen we de grot in, via het water maak je je weg door de grot. Het is er absoluut pik zwart dus we hadden allemaal helmen met een lamp op. Op 1 punt deden we ons lampen uit en we zagen honderde glowworms! Door de grot kroppen we door smalle gangetjes, zwommen we door stromingen en gaten en klommen we op een waterval. Het was er zo mooi, het was zo gaaf om te doen! We eindigde de dag met een heerlijke BBQ mmm mijn cup of thee :)

Na Waitamo reden we naar Raglan (waar we eerder zijn geweest). We hadden daar met wat vrienden van Wellington afgesproken en hadden een heerlijke dag met ze allen in de zon. Volgends ons oude Raglan traditie dronken we een Raglan roast coffee en speelde we Backgammon in de zon.

Next op de route was Spookers, dit is een haunted house. Ofwel een spookhuis waar acteurs in rondlopen die je laten schrikken. Ze waren heel goed en lieten me een paar keer goed schrikken. Het grappigste was toen ik moest niesen, ik was in een legen kamer (dacht ik) maar toch zei iemand in een creepy stem bless you haha.

Na Spookers gingen we naar Hobbiton ofwel de Grouw! Haha ik maakte heeel veel filmpjes en Vinny schaamde zich kapot voor mij want telkens als ik een filmpje maakte speelde ik een voiceopnamen van tito joachim die de Lord of the rings fluit. De filmpjes zijn gaaf met de achtergrond muziek haha. Hobbinton was heel cool om te zien, alles was zo klein! We eindigde in the prancing pony (de pub waar de Hobbits drinken) en dronken een bier die ze gebruikte voor de film (allen tijdens het filmen was het bier maar 1% alcohol) ;)

Hierna begonnen we aan onze terugweg naar Wellington langs de East coast. We bezogden stadjes en prachtige waterfallen. 1 keer zagen we een waterval met een enorme regenboog ervoor! 1 van onze avonturen in de East Coast was Mt Hikurangi. De top van Mt. Hikurangi is in de NZ zomer officieel de eerste plek in de wereld waar de zon opkomt. Dus het plan van mij en Vinny was; we beklimmen de berg in het donker en zijn de eerste mensen op aarde die die dag de zonsopgang zien. We sliepen in een hut een uur van de top en we stonden heel vroeg op voor de klim. Mensen hadden we klim beschreven als “Mordor” of “de walk des doods” omdat het zo stijl en vermoeiend was en schijnbaar waren er gele stekelplantjes. Toen we wakker werden was het mistig maar Vinn en ik waren vastberaden. We raakte verwaald… We dachten dat we de goede weg hadden want de beschrijving klopte, het was een enorme klim en er waren losse stenen, dus elke stap die je zette gleed je een halfe stap terug. Uiteindelijk kwamen we 3 uur later aan bij de top en hadden we de zonsopgang gemist.. Op de terugweg in het licht kwamen we erachter dat we de top van de verkeerde (en veel lastigere) kant hadden beklommen. De andere mensen hadden het maar makkelijk gehad haha. Dus missie gefaald maar het was een gave ervaring ;)

In Gisborne was een waterval waar je achter kon lopen! Dit was zo cool! Het water was heel hard op je lichaam en koud brrr. Er was ook een rockslide (een soort natuurlijke glijbaan van rotsen waar mos over was gegroeid) waar je vanaf kon met een bodyboard.

Next stop was Lake Wikaremoana waar we een andere great walk deden. Het landschap hier was betoverend. Je liep grote stukken door het bos. Ik denk dat iedereen wel eens in de Efteling is geweest? Oke, Droomvlucht, het trolle bos? Dat is ongeveer het gevoel wat je daar kreeg. De bomen waren bedekt met dik groen mos het was net het enchanted forest. Zo magish. We hadden ook prachtige uitzichten over het meer.

Ons favoriete stad in de East coast, of eigenlijk in heel Noord eiland was Napier. Het ligt aan de zee en het is er zo gezellig. Mischien was het de zon die dag maar de stad maakte me vrolijk. In Napier was een aardbeving geweest begin 20ste eeuw en heel de stad was met de grond gelijk gemaakt. Het is opnieuw opgebouds in deco stijl (het stijl populair in die tijd). Je kan merken dat ze er echt werk in hebben gestoken om de stad mooi en gezellig te maken. Persoonlijk vind ik de steden in NZ een beetje saai, NZ is natuurlijk heel nieuw en de steden hebben niet de geschiedenis zoals steden in Europa. Dit merk je echt. Maar Napier had karakter. We bezochten hier ook een oude gevangenis wat heel interessant was, je hoorde verhalen over de oude gevangenen en kreeg een goede indruk van hoe het was. Een van de interesanten dingen was dat je de “grafietie” in de cellen kon zien wat de oude gevangenen hadden geschreven. We zagen er een die er heel erg uitsprong en kwamen er later achter dat dit geschreven was door een gevangenen 1 week voordat die zichzelf ophing, creepy.

Na Napier bezogten we een mooi natuur gebied waar een deel van de Lord of the Rings is gefilmt, Putangirua pinnacles. Weten jullie dat stuk waar Aragon de geesten overhaald om te vechten? In de grot die dan instort? We waren in het gebied waar de scene is gefilmd dat hij naar de grot toeloopt. Het was zo mooi! Er waren grote rotsformaties overal om ons heen.

Terug in Wellingon was het super leuk om onze vrienden weer te zien. We hadden een leuke nacht uit en hadden een heerlijke zondag roastdinner. Toen namen we de ferie naar het zuiden…

Word vervolgd…

Sorry voor spelling, had geen spelcheck en ook geen zin alles 3 keer door te lezen.

• 02 Januari 2016 - 07:11

Marian En Mario:

Hoi Lisa
    Wat een verhalen weer!! Leuk hoor! En het is wel leuk dat jullie al die foto's op Facebook zetten want nu heb je er meteen een beeld bij van wat je verteld. De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Geniet nog van alles wat je nog gaat zien en mee gaat maken.

Groetjes

Mario en Marian

• 03 Januari 2016 - 10:31

Jolanda Castano:

Wat maken jullie toch veel mee. Prachtige verhalen Lisa. Leuk om het op deze manier met jullie mee te beleven en zo te horen genieten jullie ervan.
    Ik ben al weer benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.
    Veel plezier op het Zuidereiland en dat schijnt nog mooier te zijn.
    Kusjes mamoetsie

• 03 Januari 2016 - 10:46

Ignacio Castano Rosario:

Leuk Lisa om te lezen wat je allemaal meemaakt en dat je er zo super van geniet!!!. Je bent goed bezig, ga zo door. We spreken elkaar weer snel via Skye. Kusjes van je vader.

• 03 Januari 2016 - 16:15

Corry:

Hallo Lisa,
    Allereerst nog een gelukkig nieuwjaar. Leuk om al je avonturen te lezen. Ook je foto' s op Facebook zijn mooi om te zien. Veel plezier op je verdere reis. Groepjes Corry en Miguel.

• 14 Januari 2016 - 17:35

Lisbeth:

Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal meemaken,super benieuwd naar t volgende avontuur!! XXX